OVER TOGETHER WE RISE

Stichting Together We Rise (TWR) is opgericht door Sara Dekker. Als ervaringsdeskundigen van seksueel geweld liepen zij tijdens haar verwerkingsproces tegen allerlei problemen op waarbij zij geen hulp kon vinden die aan haar behoefte voldeed. Zij besloot dat dit anders kon en richtte de stichting Together We Rise op.

“De meeste organisaties voelen kil, professioneel en afstandelijk aan. Terwijl je na seksueel geweld juist opzoek bent naar een warm bad, een plek waar je erkenning en herkenning vindt en waar je hartelijk wordt opgevangen. Er is zoveel onwetendheid over seksueel misbruik, grenzen stellen en het verwerkingsproces. Als als ervaringsdeskundigen wil ik, door kennis te delen,  voorkomen dat anderen hetzelfde zware pad moeten bewandelen.”
– Sara Dekker

To arise & shine.

We streven ernaar om het taboe rondom seks en seksueel geweld te doorbreken en om meer aandacht te vragen voor de complexiteit rondom het verwerken van seksueel geweld werken wij met verschillende organisaties samen zoals: Gemeente Amsterdam, Centrum Seksueel Geweld, Het Rode Kruis, GGD Amsterdam, Steunpunt Seksueel Geweld, SportsGen en verschillende jongerenorganisaties.

Met Stichting Together We Rise bieden zij (individuele) begeleiding, training en workshops op het gebied van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Zij richten zich op:

•   het begeleiden en ondersteunen van lotgenoten in de periode tussen het misbruik   en de psychologische hulp;

•   het doorbreken van culturele taboes rondom seks en seksueel misbruik.

Missie

Alle vrouwen vanaf 18 jaar met een trauma op het gebied van seksueel geweld steun, begeleiding, erkenning en herkenning bieden tijdens hun verwerkingstraject. Met Stichting Together We Rise bieden wij middels onze begeleidingstrajecten dé oplossing voor de lange wachtlijsten bij de GGZ. Lotgenoten die op de wachtlijst staan voor traumatherapie ervaren deze wachtperiode als eenzaam, heftig en vooral ondragelijk. Dit komt voornamelijk doordat zij nergens terecht kunnen voor tussentijdse hulp. Stichting Together We Rise voorziet in deze behoefte door deze vrouwen de herkenning, begeleiding en steun te geven die zij nodig hebben en geeft hun de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier inzicht te krijgen in zichzelf en hun trauma.

Visie

We gaan voor een samenleving waar er minder taboe en schaamte rust op het onderwerp seksualiteit. Waar er aan elke keukentafel een open gesprek gevoerd kan worden over de impact van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Een samenleving waar elke survivor van seksueel grensoverschrijdend gedrag, op een laagdrempelige informatie kan vergaren, en onvoorwaardelijke tussentijdse begeleiding ontvangt.

Werkwijze

Stichting Together We Rise biedt door middel van het Together We Rise Traject (individueel of in groepsvorm) deze vrouwen de herkenning, begeleiding en steun die zij nodig hebben en geeft hun de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier inzicht te krijgen in zichzelf en hun trauma. Een ander belangrijk onderdeel van dit programma is dat het de vrouwen klaar stoomt voor traumatherapie. Zij krijgen tijdens het programma inzichten en tools die zij nodig hebben om een dergelijk traject aan te kunnen. Daarnaast bouwen zij samen met de andere deelnemers aan een steungroep waar zij ook na het programma terecht kunnen voor hulp.

Het Together We Rise Traject bestaat uit acht (gezamenlijke) bijeenkomsten en acht uur één op één begeleiding gedurende acht maanden. Het doel is om maandelijks bij elkaar te komen en informatie en kennis met elkaar te delen wat de lotgenoten in staat moet stellen om leiding te nemen over hun eigen verwerkingsproces. Daarnaast heeft iedere deelnemer één uur per maand beschikbaar voor persoonlijke begeleiding die zij naar eigen behoefte kunnen vormgeven. De deelnemers hebben een in totaal de keuze uit twaalf workshops. Tijdens de intakegesprekken wordt bepaald welke acht workshops het beste passen bij de groep/individu en hun behoefte.

Doneren

Stichting Together We Rise is volledig afhankelijk van donaties en steun van particulieren, sponsoren, organisaties en instellingen. We kunnen jouw steun hard gebruiken. Je kunt een donatie overmaken naar onze bankrekening NL35 INGB 0006514686, ten name van Stichting Together We Rise, onder vermelding van ‘donatie’.

Bestuur
Het bestuur van de Stichting Together We Rise zorgt ervoor dat de Stichting Together We Rise haar doelstelling kan halen. De bestuursleden brengen hun kennis in. Het bestuur maakt (tot nu toe) het beleid, verwerft middelen en begeleidt vrijwilligers bij het uitvoeren van hun activiteiten. In de overgang naar een meer professionele organisatie nemen zij steeds meer een toezichthoudende rol in. Hieronder onze huidige bestuursleden:

•  Voorzitter: Sara Dekker

•  Secretaris: Rozemarijn Sterring

•  Penningmeester: Kees Bakker

Ambassadeurs
Ambassadeurs zijn belangrijk voor het genereren van aandacht voor onze programma’s. Samen met onze ambassadeurs proberen we onze stichting onder de aandacht van lotgenoten en sponsoren te brengen.

OVER TOGETHER WE RISE

To arise & shine.

“De meeste organisaties voelen kill, professioneel en afstandelijk aan. Terwijl je na seksueel geweld juist opzoek bent naar een warm bad, een plek waar je erkenning en herkenning vindt en waar je hartelijk wordt opgevangen. Er is zoveel onwetendheid over seksueel misbruik, grenzen stellen en het verwerkingsproces. Als als ervaringsdeskundigen wil ik, door kennis te delen,  voorkomen dat anderen hetzelfde zware pad moeten bewandelen.” – Sara Dekker

In onze missie om het taboe rondom seks en seksueel geweld te doorbreken en om meer aandacht te vragen voor de complexiteit rondom het verwerken van seksueel geweld werken wij met verschillende organisaties samen zoals: Gemeente Amsterdam, Centrum Seksueel Geweld, Het Rode Kruis, GGD Amsterdam, Steunpunt Seksueel Geweld, SportsGen en verschillende jongerenorganisaties.

•   het doorbreken van culturele taboes rondom seks en seksueel misbruik.

Missie

Visie